प्राकृतिक सौन्दर्य, पर्यटन र मानहुँकोट

के.बि मसाल

गण्डकी प्रदेशको तनहुँ ऐतिहासिक पहाडी जिल्ला हो । तनहुँमा ४ नगरपालिका र ६ गाउँपालिका गरी १० स्थानीय तह छन् । तनहुँ हिमाली जिल्ला त हैन । तर धेरै डाँडाकाँडा र कोटबाट दर्जनौ हिमालहरुको दृष्यावलोकन गर्न सकिन्छ । कतिपय पर्यटकहरु त छक्क पर्दछन । हिमाली जिल्ला नभए पनि हिमालको छायाँमा फोटो खिच्न र टिकटक बनाउन मात्र होइन भिडिओ खिच्न समेत पाउँदा पर्यटकहरु रमाउँछन । मानहुँकोट सामुन्द्रिक सतहदेखि १ हजार १०० मिटरको उचाइमा पर्दछ । प्रकृतिमा रमाउने पर्यटकहरुका लागि मानहुँकोट प्रकृतिक भ्युटावर पनि हो । प्रकृतिसंग रम्न खोज्ने पर्यटकहरुले मानहुँकोटबाट दमौली वरपरका सुन्दर गाउँहरु अवलोकन गर्न सक्दछन ।

पूर्वमा मर्स्याङदी पश्चिममा कालिगण्डकी र बिचमा सेती र मादी नदी फैलियर रहेको महाभारत पर्वतमा प्राय कोट जोडिएका गाउँहरु पर्दछन । तनहुँमा गजरकोट, घिरिङकोट, माझकोट, राम्जाकोट, भिरकोट, ऋषिङकोट, मानहुँकोट, मनपाङकोट, पयाउलीगढीकोट, सिन्चाङगढीकोट, घन्टाचुलीकोट, पालुराजाकोट, सतिकोट, बुढाकोट, राङरुङकोट, मिर्लुङकोट, ज्यामरुककोट, रुपाकोट, पुर्कोट, क्यामिनकोट, भुजिकोट, गलेखामकोट लगायत सयौकोटहरु पर्दछन । तनहुँ जिल्लाको सदरमुकाम दमौलीदेखि नजिक रहेको मानहुँकोट ऐतिहासिक राजनैतिक, साँस्कृतिक एवं भौगोलिक रुपमा पर्यटनको लागि महत्वपूर्ण स्थल मानिन्छ । इतिहास पल्टाउने हो भने मानहुँकोट र गलेखामकोट तत्कालिन बाइसे चौविसे शासनकालमा दक्षिण तर्फो सुरक्षाका लागि थियो । कोत हातहतियार भण्डार गर्ने थलो अर्थात सरकारी फौजको खरखजाना, हातहतियार आदि राखिने घर, मौलो पूजा गरिने ठाउँ; कोत हो । कतिपय ठाउँमा शक्तिको लागि देवीको मन्दिर पनि हुन्छ । कोत शब्द पछि बोल्ने क्रममा कोट भएको हो ।

मानहुँकोटलाई स्थानीयहरुले लामिडाँडा पनि भन्दछन । मानहुँकोट वरपर मगरजाती र खनालहरुको बसोवास रहेको छ । मानहुँकोट आदिकवी भानुभक्त आचार्यको ससुराली गाउँ पनि हो । मानहुँकोट नेपालको इतिहासमा हलोक्रान्ति किसान मुक्ति आन्दोलन जस्को जोत उस्को पोतका अभियानकर्ता एकदेवको जन्मथलो पनि हो । एकदेवको जन्म बि.स. १९८० मा भएको थियो । तनहुँका अधिकांश कोटहरु अहिले पर्यटकीयस्थल भएका छन । घुमफिर गर्ने संस्कृतिको बिकासले गर्दा आजभोली ग्रामीण क्षेत्रमा भएका ऐतिहासिक कोटमा पुग्ने फोटो खिच्ने, टिकटक बनाउने मात्र होइन कतिपय टेलिफिल्म निर्माण गर्ने कलाकारहरुको रोजाइ समेत कोटमा हुने गरेको छ । मानहुँकोटमा जाडो बढेसँगै पर्यटक पनि बढेका छन् । बिहानको घामको किरणसँगै कुहिरोले र्सलक्क ढाकेको दमौली बजार वरपर सेती र मादी नदी किनारमा कुहिरोले ढाकेको दृश्य अवलोकन गर्न मानहुँकोटमा पर्यटकहरु पुग्ने गर्दछन । दमौली बजारलाई कुहिरोले ढाक्नुलाई महर्षि वेदव्यासका पिता पराशर ऋषिको यौन उत्तेजनासंग जोडिएको कथा प्रशंग पनि छ । मानहुँकोटबाट धौलागिरी, माछापुच्छ्रे, अन्नपूर्ण, मनास्लु, लमजुङ हिमालको दृश्य अवलोकन गर्न सकिन्छ । मानहुँकोटमा पर्यटक बढेपछि गाउँ छाडेर शहर बजार अर्थात दमौली बजार र आसपास देउराली, मैदान, चारघरे, छापथोक, टाकराङ, अर्चलचौर लगायतका गाउँमा बसोवास गर्न थालेका मानहुँकोटका गाउँलेहरु क्रमशः गाउँमा र्फकन थालेका छन ।

पर्यटन भनेकै नयाँ ठाउँ अर्थात नदेखेको ठाउँमा पुग्नु हो । मानहुँकोटमा पर्यटनका आधारभुत पुर्वाधार भएपछि बिभिन्न जिल्लाका आन्तरिक पर्यटकहरु पुग्न थालेका छन । मानहुँकोटमा पर्यटकहरुलाई खान बस्नको लागि कुनै असुबिधा छैन । अहिले मानहुँकोटमा पोखरा र मानहुँगरी दुइ होमस्टे सञ्चालनमा आएको छ । पर्यटकहरुको रोजाइ अनुसार स्थानीय परिकारका खानहरु खान पाउँछन । मानहुँकोटकोबाट प्राकृतिक सौन्दर्यलाई नियाल्दा पर्यटकहरुको मनै लोभ्याउछ । पर्यटकहरुले हिमालको दृष्यमा रमाउन, मादी र सेती नदी माथी देखिने बाक्लो कुहिरोको सतह देख्दा नौलो अनुभूती गर्न पाउँछन । सेती र मादी दुबै नदी हिमालबाट उदगम भएको हो । माछापुच्छ्रे हिमालदेखि सुरु हुने सेती नदी र कुपुचे तालदेखि उदगम भएको मादी नदी हो । कुपुचे ताल अन्नपूर्ण दोस्रो र लमजुङ हिमालको फेदीमा पर्दछ । पर्यटकहरुले मानुहुँकोटबाट दमौली बजार, गुणादी, मादी नदी, साँगे खोला पनि देख्न सक्दछन । कतिपय पर्यटकहरु मानहुँकोटमै होमस्टेमा बसेर बिहानको हिमाली र कुहिरोको सतहको दृश्य हेर्नेहरु पनि धेरै हुन्छन । दमौलीदेखि मनहुँकोट पुग्न १० किलोमीटर मोटर मार्गको यात्रा गर्नु पर्दछ । आफ्नो साधन स्कुटर, बाइक, सानागाडी भयो भने यात्रा सजिलो हुन्छ । पदयात्रा गर्न रुचाउने पर्यटकहरुले करिव १ घण्टाको यात्रामा मानहुँकोट पुग्न सकिन्छ । मानहुँकोट प्राकृतिक हिसाबले मात्र नभइ सांस्कृतिक रुपमा पनि धनी छ ।

मानहुँकोटमा जाडो महिना सुरु हुने बित्तिकै आन्तरिक पर्यटकहरुको घुइचो लाग्न सुरुहुन्छ । मानहुँकोटमा बिहानको सूर्योदय र बेलुकीका सूर्यास्तको दृष्यले पर्यटकहरु रमाउने त छँदै छ, बादलमाथि उभिएको मानहुँकोटबाट देखिने हिमाल र मौसम खुलेपछि आँखामा कैद हुने दमौली बजार, वरपरका डाँडाकाडाका बस्तीहरुले पर्यटकहरुले स्वर्गको अनुभूती गर्दछन । अहिले पर्यटनको बिट फराकिलो हुँदै गएको छ । मनोरञ्जन वा रमाइलोका लागि गरिने यात्रा पर्यटन भएपनि यात्रामा पर्यटकहरुले आफ्नो रुचि अनुसारको बिटका बारेमा खोज गर्दछन । समाजमा आजभोली पर्यटन लोकप्रिय र फुर्सदको मनोरञ्जनात्मक क्रियाकलाप भएको छ । घुमफिरको संस्कृति बढदै गएको छ । यसरी नयाँ ठाउँमा घुमफिर गर्दा पर्यटकहरुले पुगेको ठाउँको संस्कृति, रीतिरिवाज, परम्परा, रहनसहन, जीवनशैलीको बारेमा अध्ययन गर्दछन । इतिहासमा रुचि राख्ने पर्यटकले ऐतिहासिक पुरातात्बिक एवं धार्मिकस्थलहरुको अध्ययन अनुसन्धान गर्ने गर्दछन । तर जेसुकै भएपनि पर्यटकहरु प्रकृति सौर्न्दयमा रमाउने गर्दछन ।

मनु ऋषिको वासस्थान मानिने मानहुँकोट झयाडी मगरजातीहरुले आफ्नो पुर्खा मान्दछन । मनु ऋषिले तपस्या गरेको ठाउँ भएको हुँदा ठाउँको नाम मानहुँ रहन गएको भनाइ पाइन्छ । अहिले पनि झयाडी मगरजातीहरुले मनु ऋषिकै नाममा मंसिर पूर्णिमाका दिन पुजा गर्दछन । पुजा गर्दा पुजारीहरु मनु ऋषिकै वंंशका झयाली मगरहरु रहने र उनीहरुले पुजा गरेर सकेपछि मात्र अरुको भाकल र पुजा चल्ने परम्परा छ । मनु ऋषिले तपस्या गरेको शिला ढुङ्गालाई मगर ढुट भाषामा ल्हुङ/ल्हुङ्ग भनिन्छ । मनु±ल्हुङ मिलेर मानहुँ रहन गएको हो भन्ने तर्क पनि छ । मनु हिन्दू धर्मका अनुसार, संसारका प्रथम पुरुष थिए । मनुस्मृति हिन्दु धर्म संस्कृतिको अभिन्न अग हो । महाभारतमा ८ मनुहरुको बारेमा वर्णन गरिएको छ । श्रीमद्भागवतमा मनु ऋषि र सृष्टिको बारेमा उल्लेख गरिएको छ । श्वेत वराह कल्पमा १४ मनुहरुको बारेमा उल्लेख छ । मानहुँकोटमा तपस्या गर्ने मनु कुन ऋषि हुन – अथवा नाम मात्र मनु थियो ! यो खोजको बिषय बन्ला ! तर पनि झयाडी मगरजातीहरुले आफ्नो पुर्खा मान्दै आएका छन ।

इतिहासको पाना पल्टाउने हो भने तनहुँमा वि.स १६१० देखि १८३९ सम्मको २३० वर्षको अवधिसम्म पाल्पाली राजा मणिमुकुन्दसेनका वंशजका नौ जना सेनवंशी राजाहरुद्वारा शासन गरेका थिए । पछि नेपाल एकीकरण अभियानमा श्री ५ रणबहादुर शाह र राजेन्द्रलक्ष्मीको शासनकालमा सेनवंशी राजाहरुको राज्य नेपाल अधिराज्यमा गाभिन गएको हो । चौबिसे राज्य तनहुँको प्रथम राजाको रुपमा भृङ्गी सेन थिए । त्यसपछि क्रमशः हंवीर सेन, त्रिविक्रम सेन प्रथम, दामोदर सेन, दिग्विजय सेन, कामराज दत्त सेन, त्रिविक्रम सेन द्वितीय, कामारीदत्त सेन, हरकुमार दत्त सेनले शामसन गरेका थिए । तनहुँका धेरै ऐतिहासिक, सामरिक, पुरातात्विक र प्राकृतिक सम्पदाहरुको खोज अनुसन्धान भएको छैन । कतिपय सेन राजाका कोटको इतिहास गर्भमा तुहिएका छन् । कुनकुन ठाउँमा कस्ता कस्ता ऐतिहासिक घटनाहरु भएका थिए भन्ने कुरा इतिहासमा लेखिएको छैन । त्यसको सत्य, तथ्य अनि प्रमाणको आधारमा जसरी लिपिबद्ध गरिनु पर्ने थियो त्यो कार्य नत विगतका सरकारहरुले गर्न सके नत वर्तमान सरकारहरुले पनि प्राथामिकताको विषय बनाएका छैनन् । अब कोटहरुमा पर्यटनको बिकाससंगै ती कोटमा भएका ऐतिहासिक घटनाका विषयहरुलाई पनि बाहिर ल्याउन आवश्यक छ।

बन्दीपुर तनहुँ जिल्लाको पुरानो सदरमुकाम हो । बि.स. २०२५ सालमा सदरमुकाम बन्दीपुरबाट दमौली सारिएको हो । दमौलीको पुरानो सभ्यता खोज्ने हो भने पहिला दमौलीमा औलोको प्रकोप हुनेहुँदा प्राय दरै र बोटे जाती बाहेकका समुदायको बसोवास थिएन। अहिलेको दमौली बजार त्यो समयमा टाप्रेघारी हुन्थो । सिंचाई थिएन दरै र बोटो जातीहरुले घैया धान मकै र भट्टमासको खेती गर्दथे । दरै र बोटे जातीहरुले सती र मादी नदीमा काठको ढुङ्गामा मानिसहरुलाई तार्ने काम पनि गर्दथे । दमौलीलाई पुराना पुस्थाहरुले अझै पनि डमौली भन्छन । तनहुँ जिल्ला मगरजातीको बाहुल्यता भएको जिल्ला हो । मगर भाषामा डिको प्रयोग धेरै हुन्छ । मगर भाषामा पानीलाई डि भनिन्छ । अझै पनि ज्येष्ठ नागरिक मगरहरुले मादीलाई माडी भन्ने गर्दछन । दमौली क्षेत्रको भौतिक पूर्वाधारको बिकास बन्दीपुरबाट सदरमुकाम दमौलीमा सरेपछि र पृथ्वीराजमार्ग चिन सरकारको सहयोगमा निर्माण भएपछि दमौलीको बिकास क्रमशः हुँदै गएको हो । अहिले दमौलीलाई केन्द्रमानि गाउँगाउँमा मोटरमार्ग पुगेको छ ।

मानहुँकोटबाट फर्कने बेला आफ्नो यात्राको समय बढाउन मन लागे पर्यटकहरुले ब्यास नगरपालिकामा पर्ने अन्य तीर्थाटन पर्यटकीय क्षेत्रमा समेत पुग्न सकिन्छ । व्यासको जन्मभूमि दमौलीमा शिवपञ्चायन मन्दिर छ । मन्दिरको केही तलपट्टी व्यासगुफा पर्दछ । जहाँ बसेर व्यासले चारवेद र अठार पुराणको रचना गरेका थिए । व्यास गुफाको पारिपट्टी पराशर गुफा छ । पराशर गुफासम्म पुग्न मादी नदीको झोलुङे पुल तर्नु पर्दछ । व्यास गुफासम्म पुगेपछि धेरै पर्यटक पुल तरेर मादी सेती नदीको संगमस्थल पराशर क्षेत्र पुग्छन् । नजिक रहेको निर्माणाधिन तनहुँ जलविद्युत आयोजना समेत अवलोकन गर्न सकिन्छ । यो आायोजनाबाट १४० मेगावाट विद्युत उत्पादन हुनेछ । पर्यटकहरु छाब्दी बाराही, घुटुक्दी बराह, निर्बु बराह, चम्रे ओडार, गलेखामकोटमा पनि पुग्न सक्दछन । गलेखामकोट ऐतिहासिक स्थल हो । पहिले गलेखामकोटलाई श्यामघाकोट भन्ने गरिन्थो । गलेखामकोट दमौलीबाट पश्चिम तर्फ पर्दछ । क्यामिनकोटमा कालिकाको मन्दिर पर्दछ । देवीडाँडामा निर्माण गरिएको भ्यूटावरबाट तनहुँ जिल्लाको अधिकांश भाग देख्न सकिन्छ । यो बाहेक भानुघाँसी स्मारक पार्क, र सहिद कालिका जंगल पार्क पनि पर्यटकहरु पुग्न सक्दछन ।

पर्यटनको विकास भन्न जति सजिलो छ काम गर्न भने त्यति सजिलो हुँदैन । बिकासका कुरा उठ्ने बित्तिकै आजभोली शहर बजार गाउँघर, टोल छिमेकमा पर्यटनका कुराहरु उठने गर्दछन । पर्यटनको विकास गर्नु पर्दछ । पर्यटनको विकासले नै आर्थिक विकास हुन्छ । विकासको महत्वपूर्ण आधारनै पर्यटन हो । पर्यटनको बहुआयमिक रुपले विकासमा टेवा पुर्‍याउँछ। पर्यटनले प्रत्यक्ष आर्थिक आर्जन र रोजगारी सृजना गराउँछ । गाउँघरमा उत्पादन भएको वस्तुहरुको खपत हुन्छ । यस्ता कुराहरु सभा सेमिनारदेखि गाउँ र टोलका चियाँ होटलमा पनि धेरैले गर्दछन । तर पर्यटनको विकास गर्दा पूर्वाधार हुनु पर्दछ भन्ने कुरा चाहि ख्याल गरेका हुँदैनन् । अर्को तर्फ पर्यटनको क्षेत्रमा गाउँघरमा जे जति पूर्वाधार बनेका छन, ती सबै पनि ब्यवस्थित हुन सकेका छैनन् । गाउँमा पर्यटकहरुलाई भित्र्याउन धेरै किसिमका पूर्वाधार हुनुपर्दछ । गाउँमा पुग्न भरपर्दा यातायातका साधन, बस्नको लागि होटल, लजको अथवा होमस्टेको सुबिधा, गाउँघरको सरसफाइ, स्वच्छ वातावरण र पर्यटकहरुलाई सुरक्षित छौ भन्ने महसुस दिलाउन सक्नु पर्दछ ।

तनहुँमा प्राकृतिक सौन्दर्य र सांस्कृतिक विविधता हेर्नका लागि पर्यटकहरु पुग्दछन । प्राकृतिक विविधतासँगै दमौली क्षेत्रमा विकसित मानवीय चालचलन, संस्कार, भाषा, भेषभुषा, संस्कृतिलाई पर्यटकहरुले रुचिका साथ आनन्द लिदै रमाउँछन । दमौली वरपर पर्यटनका लागि धेरै सम्भावना भएको क्षेत्र हो । बिविध हावापानी, गाउँले जनजीवन, रहनसहन, भौगोलिक अवस्था, स्थानीय अर्गानिक खाना, साँस्कृतिक सम्पदा र संस्कारले आजभोली कतिपय पर्यटकहरु मानहुँकोट मात्र होइन गाउँमा पनि पुग्दछन । प्राकृतिक रमणीयताको परिवेशले गाउँको होमस्टेमा बस्ने र भाषा र संस्कृतिको अध्यन समेत गर्दछन । गाउँमा पर्यटकहरु पुग्न पर्यटन पूर्वाधार पहिलो आवश्यकता हो । पर्यटकलाई सुरक्षित तवरले गन्तब्यमा पुग्न यातायातको सुबिधाका लागि भरपर्दो सडक सुबिधा, पदयात्राको लागि पदमार्ग जस्ता पूर्वाधार हुनु पर्दछ । ग्रामीण क्षेत्रमा धेरै कच्ची सडकहरु छन् र ती सडक प्राबिधिक रुपमा जोखिम छन । जबरजस्ती कच्ची सडक बनाउँदा गाउँको सौन्दर्यता विनास भएको छ । ग्रामीण पर्यटन प्रबर्द्धन गर्न ब्यवस्थित सडक बनाउने र पदमार्गको संरक्षण गरी ट्रेकिङ र हाइकिङको सुबिधा दिलाउन तर्फ ध्यान दिनुपर्छ । सडकको दीर्घकालीन योजना सहित प्राबिधिक दृष्टिले उपयुक्त एवं वातावरणीय अनुकूल बनाइ गाउँको सौन्दर्यताको संरक्षण गर्नुपर्छ । सडकले ग्रामीण र शहरी क्षेत्र जोडने र पर्यटकको पहुँचलाई सहज बनाउन आवश्यक छ ।

पर्यटन प्रवर्द्धनको लागि महत्वपूर्ण पक्ष पर्यटकको खाना हो । गाउँको स्वादिलो, अर्गानिक र स्वस्थ्यकर खाना स्थानीय उत्पादनबाट बनाई खुवाउने सीप गाउँमा हुनुपर्छ । गाउँमा प्राप्त हुने प्राकृतिक र खानयोग्य बस्तुको बिभिन्न परिकार बनाउने र पर्यटकलाई लोभ्याउने सिप हुनु पर्दछ । गाउँका स्थानीय खानाले पर्यटकलाई आनन्द दिलाउने र गाउँको पहिचान देखाइ पर्यटक पुनः गाउँमा पुग्ने वातावरण बनाउन बिशेष ध्यान दिन आवश्यक छ । गाउँको मेला जात्रा, पर्व तथा विशेष दिनको अवसरमा पर्यटकहरुलाई आकर्षित गर्न कार्यक्रम सहितका सूचनाहरु पर्यटक माझ पुर्‍याउने र सो अवसरमा हाटबजारको ब्यवस्था गरी स्थानीय उत्पादनको बजार प्रवर्द्धन गरी गाउँलेको आम्दानी बढाउन सकिन्छ । स्थानीय बिशेष उत्पादनलाई पर्यटकहरुले कोशेलीको रुपमा लैजाने प्रबन्ध मिलाउन कोशेली घरको ब्यवस्था गर्न सके राम्रो हुन्छ ।

Adertisement

सेयर गर्नुहोस्



प्रतिक्रिया दिनुहोस्



सम्बन्धित खवर

सम्बन्धित खवर

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Back to top button
You cannot copy content of this page.
Close

Ad Blocker Detect

Please consider supporting us by disabling your ad blocker